vrijdag 5 september 2014

Stroomonderbrekingen

Het nationale stroombeleid van de vorige regeringen beperkte zich tot vermindering van capaciteit (sluiten van centrales, kernuitstap). Er kwamen beperkte alternatieve productiepunten (voornamelijk windmolens en zonnepanelen, m.a.w. zonder continue productie). Het gevolg laat zich raden: stroomtekort tijdens koude winterdagen.

Grote stroomtekorten leiden tot een black-out, een algemene stroomuitval. Tijdens de dag bedraagt de kost van een black-out van een uur voor ons land ongeveer 120 miljoen euro (studie Federaal Planbureau maart 2014). Aanvullende capaciteit is nagenoeg onmogelijk voor de eerste jaren en dus blijven er twee alternatieve over: minder verbruiken en gecontroleerde stroomafsluiting.

Intussen is het plan bekend gemaakt: Zedelgem zit in zone 5 (wordt afgesloten na zone 6) met 226 van de 235 die zullen afgesloten worden, 9 Loppemse cabines (omgeving WZC Maartenshove ?) blijven gespaard. De gecontroleerde stroomafsluitingen zullen waarschijnlijk plaats vinden in de vooravond en zo'n twee of drie uur duren. Vooral op koude, windstille winterdagen is er dan een tekort: weinig alternatieve productie en veel verbruik voor verwarming, ook in Frankrijk waaruit we eventueel invoeren is er dan weinig overschot (veel huizen worden er elektrisch verwarmd).

Onze vraag voor een noodopvang per deelgemeente werd positief beantwoord vooral ook omdat het noodzakelijk is. Op die momenten is er geen openbare verlichting, geen verkeerslichten, spoorwegen zijn afgesloten en om hulp in te roepen, zal je je naar zo'n opvangcentrum dienen te begeven (geen werkende GSM-masten en de vaste telefoon loopt dikwijls via een ander elektrisch toestel zoals modem of telefooncentrale). Via een noodgenerator kan er voor een verwarmde plaats (sporthalle ?) gezorgd worden want ook een centrale verwarming op gas of stookolie valt uit bij stroomonderbreking. Via het politie-Astrid-systeem kan interventie aangevraagd worden. Ook mensen die omwille van hun medische conditie stroom nodig hebben (bv. aspiratieapparatuur) zullen daar opgevangen worden en het verwarmen van babyvoeding zal er mogelijk zijn.

Naast onze vragen over wat de gemeente zal doen, was er een algemene motie met de vraag naar een eerlijke spreiding van de hinder en een correcte vergoeding van de schade. Omdat er echter zoveel belangrijke zaken hier niet aan bod kwamen, wordt dit herwerkt tegen eind september en zullen dan ook de volgende punten die we aangehaald hebben aan bod komen.

Naast de bedrijven zal ook de gewone burger hinder of schade ondervinden. Daar dit het gevolg is van een keuze waarbij de ene burger afgesloten wordt om de andere vrij te stellen van de gevolgen van een black-out moet hiervoor een compensatie gebeuren. Deze compensatie moet los stan van het toekomstig vergoedingssysteem dat na vier uur onderbreking in werking treedt. De financiering ervan kan gebeuren via de megaboetes voor producenten die meer verkopen dat ze zelf produceren.

Een ander belangrijk aspect is dat iedereen tijdig moet verwittigd worden bij een afsluiting en voorafgaand reeds grondig geïnformeerd zijn over het noodplan. Waar moeten we naar toe, bij wie kan iemand met beperkte mobiliteit terecht, ... zijn vragen die al beantwoord moeten zijn als het noodplan in werking komt.

Daarnaast vragen wij dat de overheid een systeem opzet, zoals in Duitsland het geval is, waarbij optimaal gebruik gemaakt wordt via alle noodgeneratoren. Hierbij zouden deze verplicht gebruikt worden op momenten van tekort en dit ook in de gebieden die vrijgesteld zijn van afschakeling.

Wat we nog niet aangekaart hebben maar wat zeker op de volgende raad aan bod komt: de overheid moet op momenten van tekort een verbod van stroomverbruik opleggen voor grootschalige recreatie. Hier de stroom afsluiten met risico op fatale accidenten en bv. in Brugge een ijspiste in open lucht of een verlicht reuzenrad, een verlichte kerstmarkt, een enorme kerstboom, is onverantwoord en sociaal onaanvaardbaar.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten