vrijdag 28 oktober 2011

WWW: Wat, waarom en wie ?

Wat?
Gisteren onze gemeenteraad bijgewoond, als toeschouwer.
Het schouwspel was niet fraai. Neen hoor, bij ons in Zedelgem wordt er op de zitting van de gemeenteraad niet gescholden of gevochten, integendeel. Bij ieder punt neemt de verantwoordelijke schepen het woord en geeft een toelichting, soms is dit zelfs beperkt tot het voorlezen van een kort tekstje, misschien heeft hij/zij dit kattebelletje zelfs laten opstellen door 'de administratie'. Bij de te verwachten punten reageert de oppositie en krijgt dan een beleefd antwoord van de verantwoordelijke schepen, soms beperkt zich dit tot 'we zullen dit navragen'. Ook vorige keer was dit zo, evenveel ambiance als een natte dweil.

Het zou een laboratorium moeten zijn van ideeën, niet een stemmachine die vooral uit ja-knikkers bestaat. De meerderheid heeft soms goede voorstellen maar de oppositie laat dikwijls kansen liggen om deze nog beter te maken, om samen de gemeente echt te besturen.

Waarom?
Daarom deze blog, kritiek vanop de zijlijn zodat ons gemeentelijk beleid opstijgt van een 'Zillegems bestier' tot een modern, hedendaags bestuur. Een bestuur dat zich niet beperkt tot wat moet gedaan worden, maar doet wat kan gedaan worden om Zedelgem beter en mooier te maken.

Deze blog wil een aansporing zijn om vanuit mijn engagement, met het hart op de tong, stimulaties te geven, prikkels voor een beter bestuur. Geen elektrocutie maar stimulerende prikkels zoals een pacemaker een verzwakt hart terug op ritme brengt. Zowat om de week een nieuwe blog om de lethargie (= ziekelijke slaapzucht) te verdrijven.


Deze blog draag ik op aan mijn voorvaders en verwante familie die onze gemeente mee bestuurden : mijn grootvader Joseph-Henri Bogaert (1881-1949), raadslid en mijn overgrootvader Eduard Bogaert (1847-1933), ooit voorzitter van de Commissie van de Openbare Onderstand. Ook langs de kant van mijn grootmoeder, kleindochter van Felix Himpens-Van Parijs vinden we meerdere gemeenteraadsleden, vooral in groot-Zedelgem en Oostkamp. Of zoals de volksmond zegt, het bloed kruipt waar het niet gaan kan.

Wie?
Toeschouwer langs de zijlijn maar heel geïnteresseerd. In mijn studentenjaren werd ik voorzitter van VUJO (VolksUnie-JOngeren)-Zedelgem. Ik was actief betrokken in de strijd tegen de geplande verkaveling van het Merkenveld en tegen de splitsing van de A-17 (nu E-403). In beide gevallen kregen we een beter alternatief gerealiseerd. Na de splitsing van de VU werd ik lid van de Nieuw-Vlaamse Alliantie en werd verkozen tot voorzitter van N-VA-Zedelgem. Uiteraard is er niet ook leven buiten de politiek: ik werk als zelfstandig medisch afgevaardigde bij 3DDD-Pharma en ben actief in het lokale sociale leven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten