De nieuwe parkeerregeling in de
omgeving van de Veldegemse school is een feit, een positief feit
waarbij veiligheid prioriteit krijgt.
Het heeft heel wat voeten in de aarde
gehad. Over de absurde beslissingen vorig jaar kon je al heel wat
lezen in mijn blog, zowel in december (Arrogantie van de macht) als
in november (Kroniek van een hoogdringend verbod tot laden en
lossen).
Heel absurd: nadat men mijn voorstel om
het parkeer- en stilstandverbod in het eerste deel van de
Kloosterstraat te combineren met een los- en laadzone aan de kant van
de school had goedgekeurd, heeft men het zogenaamd hoogdringend
opnieuw op de agenda geplaatst en vervolgens afgekeurd. Omdat dit
kinderlijk spel van 'ik doe mijn goesting' volgens velen onwettig
was, heb ik namens alle oppositieleden klacht ingediend bij de
gouverneur.
De gouverneur, vroeger CD&V-mandataris,
zat er mee verveeld, de meerderheid die de bui voelde hangen eveneens
en er kwam een Salomonsoordeel. De beslissingen zouden ingetrokken
worden; er zou met alle betrokken partijen samen gezocht worden naar
een consensus, naar een oplossing waarin iedereen zich kon vinden en
dit zou opnieuw voorgesteld worden in de raad. Op die manier kon de
gouverneur zeggen dat hij geen uitsprak hoefde te doen.
De consensusvergadering ging door in de
school, alle betrokken partijen waren aanwezig of vertegenwoordigd.
Ik benadrukte nogmaals dat ik in voorbereiding van mijn voorstel
zowel een gesprek had met de melkleverancier en met de leverancier
van de middagmalen, telkens met de chauffeur. Toegegeven, ik had geen
voorafgaandelijk contact gehad met De Lijn i.v.m. de bushalte in de
Kloosterstraat. Alle mogelijkheden werden onderzocht en uiteindelijk
bleek dat er feitelijk maar één mogelijkheid was die en veilig was
voor de kinderen en de leveranciers en het behoud van de bushalte
toeliet. Dit zou dan ook voorgelegd worden in de gemeenteraad om in
voege te treden ten laatste tegen het begin van het nieuwe
schooljaar. Wat dan ook is gebeurd.
Samengevat: verbod tot stilstaan en
parkeren in de Kloosterstraat tot de N. Foneynestraat (links en
rechts, uitgezonderd parkeerhavens). Om leveringen mogelijk te maken
is er een stilstand-zone van acht meter voorbij de schoolpoort. Dit
komt in grote mate overeen met mijn oorspronkelijk voorstel, (de
stilstandzone is iets korter geworden). Het grote verschil met
vroeger is dat er aan de straatkant tegenover de school niet meer mag
worden stilgestaan omdat dit verwarrend en gevaarlijk was. Het was
immers wettelijk in orde om een kind uit de wagen te laten stappen en het zonder begeleiding de drukke Kloosterstraat te laten dwarsen (= stilstaan
met de wagen). Daartegenover was het wel verboden dat de chauffeur uitstapte om het kind veilig te begeleiden naar de andere kant van de straat want dan ben je aan het parkeren en dit was wel verboden. Het
gezonde verstand heeft het na lang geduld eindelijk gehaald.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten